سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Advertising

نظر

خلاقیت از مهمترین وِیژگی های یک طراح است که فن آوری نیز نمی تواند جایگزین آن شود. آثاری وجود دارد که طراحان آن ها را توسط ورژن های قدیمی فتوشاپ طراحی کرده اند که در حال حاضر و با روی کار آمدن ورژن جدید این برنامهو با وجود پیشرفت ابزارهای آن کسی تا به حال نتوانسته نمونه ای مشابه نمونه های قدیمی خلق کند.

در اینجا فهرستی از نکاتی که می تواند به شما در بالا بردن خلاقیت تان کمک کند را گردآوری کرده ایم. این نکات برگرفته از تجربیات افراد مختلف از وب سایت ها و فروم های متعدد می باشد. 

امیدواریم با بکارگیری و عمل به این راه ها بتوانید روز به روز به میزان خلاقیت خود بیفزایید و از مشاهیر دوران خود شوید.


1. معمولا خلاقیت بعد از ساعت ها کار بروز پیدا می کند

شکی نیست که در طراحی هم مانند علم، مسئله حایز اهمیت مقدار زمان و صبر و حوصله ای است که شما برای پروژه ای خاص صرف می کنید. 

تفاوت میان یک طراح خیلی خلاق و طراحی که از این مزیت بهره مند نیست مقدار زمانی است که فرد اول صرف یک پروژه یکسان می کند (در مقایسه با فرد دوم). پس نتیجه می گیریم که خلاقیت مساوی است با تجربه، آزمایش و کار.


2. هنگامی که شما در مورد یک مفهوم فکر می کنید یعنی در حال کار کردن هستید.

به عنوان یک طراح مستقل اغلب اتفاق می افتد که مدت ها به یک تصویر یا طرح اولیه یک طرح فکر می کنید. به گفته یکی از طراحان برجسته بهترین زمان شکوفایی خلاقیت زمانی است شما به رختخواب می روید. 

از سوی دیگر برخی معتقدند که بهتر است مدتی کاملا در سکوت به سر برد یا کمتر صحبت کرد و بیشتر روی خلق یک مفهوم اولیه تمرکز کرد تا اینکه با عجله تعداد زیادی طرح اولیه کشید که هیچ جذابیتی هم ندارند. وقتی کسی به چگونه خلق کردن چیزی می اندیشد، نشان دهنده علاقه و کار فراوان است نه بهانه جویی برای شانه خالی کردن از زیر مسئولیت. 

جهانی که ما در آن زندگی می کنیم طبق قانون مورفی پیش می رود نه قوانین پیچیده فیزیک، و البته زمانی که انتظار راه حل را ندارید خود به خود به سراغ شما می آید. یک قانون کلی غیر حرفه ای، اما حقیقی این است که بهترین مفاهیم بعد از اینکه شما یک راه را به عنوان بهترین راه انتخاب می کنید آشکار می شوند.


3. وقتی در حال کار هستید آرامش داشته باشید

البته یک انتظار غیر معقول است که بتوان در تمام مدت روز کاری آرامش خود را حفظ کرد. برای من گوش کردن به موسیقی مورد علاقه ام نقش بسزایی در حفظ آرامش دارد. برخی از روانشناسان اظهار کرده اند که موسیقی های سمفونیک و موزون بهترین نوع موسیقی هستند، اما به نظر من این بسته به سلیقه شما و آنچه شما دوست دارید، دارد.



4. خلاقیت با نظرات و عقاید مختلف افزایش پیدا می کند

من از نظرات و عقاید دوستان و اطرافیانم چیزهای زیادی در رابطه با کارم یاد گرفته ام، هر چند برخی از آن ها تجربه ای در زمینه طراحی نداشته اند. بازخوردها کمک زیادی به شما می کنند، چون شما با داشتن چشم اندازه های مختلف طراحی می کنید.



5. زنگ تفریح داشته باشید و استراحت کنید

اگر خیلی خسته و بی حوصله هستید رایانه خود را ترک کنید چون این تنها وقت تلف کردن است، اما برای استراحت خود نیز برنامه ریزی داشته باشید. به یاد داشته باشید که استراحت به بالا رفتن کارایی شما کمک می کند و باید اعمال شود و یک مسئله انتخاب نیست. 

این موضوع به طور علمی ثابت شده است که وقفه های کوتاه حین طراحی بسیار مفید هستند.


6. تا جایی که می توانید بلاگ ها را بخوانید و پورتفولیوها را مطالعه نمایید

به نظر من رابطه بسیار نزدیکی بین اطلاعات و خلاقیت وجود دارد. یک جستجوگر اینترنتی فعال و با پشتکار مطمئنا منابع با ارزش و مفیدی برای الهام گرفتن پیدا می کند و این باعث تقویت خلاقیت می شود. 

هیچ کس نمی تواند فقط کار کند؛ یک وقفه و مکث می تواند راه حل خوبی برای فرار از حالات و وضعیت های بد باشد. من تقریبا بعد از هر دو ساعت کار مستمر، حدودا نیم ساعت وقت صرف جستجو در بلاگ های طراحان بزرگ می کنم.


7. به جنبه ها و تاثیرات روانشناختی یک نظر یا عقیده توجه داشته باشید

مطالعات روانشناسی نیز یکی از روش های بالا بردن خلاقیت است و البته این علم به نسبت افراد کمک بیشتری به شما می کند. یکی از تاثیرات این مطالعات روی من این بود که من طراحی داخلی دفتر کارم را تغییر دادم؛ این کار باعث شد تا شکل تکراری و ملال آور اتاق کارم تغییر پیدا کند. 

البته همیشه تغییرات نباید بزرگ و چشم گیر باشند، همین که یک تغییر کوچک در محل کار یا زندگی خود ایجاد کنید کافی است. مثلا می توانید صفحه کلید سیستم خود را عوض کنید یا یک ماوس وایر لس زیبا جایگزین ماوس قبلی خود کنید، و یا پس زمینه مانیتور خود را عوض کنید. 

باز هم تاکید می کنم، همه چیز بسته به روش و نحوه کار و فکر شما دارد. این توصیه ها بر اساس نظرات و تجارب اکثریت طراحان گردآور شده است.